Page 7 - Dosta Doğru Dergisi 1. Sayı
P. 7
t işine geldiği için İslam hukukunu demektir: hangi rüknü asal kabul eder- tafizik bir mahiyet taşımıyor. Bilakis Alla-
uyguluyorsa, salt bu duruma bakarak sen et, bu rükün seni diğerlerine götü- hın resulüne veya bir rehber marifetiyle
ona Müslüman diyemiyoruz. Çünkü rür. Veya hangi rüknü aradan çıkartırsan gene ona rabıta etmek, onun sünnetini
Müslüman olmak için, İslam’ın huku- çıkart, bu da kendiliğinden diğer bütün (yapıp etmelerini) kendi gündelik haya-
kundan önce onun iman şartları –yani rükünlerin çöküşüne müncer olur. tında uygulamak demektir. Veya ‘rabıta-ı
amentü- ön alır. mevt’, bir başka deyişle ‘ölüm rabıtası’,
Allah’ı aradan çıkartırsan veya onu yani bir gün ölüp gideceğini, dolayısıyla
Salt iman eden kimse, İslam’ın hu- yok sayarsan, diğer bütün rükünler ken- öte dünya hayatında hesaba çekileceği-
kukuna riayet etmese bile –onu inkâr diliğinden abese müncer olur. Öldükten ni bilmek ve böyle bir bilgiyi kendinde
etmedikçe- ona Müslüman deriz de, sonra dirilmeyi veya meleklerin varlığını içselleştirmek, insanı keza amentünün
İslam’ın bütün hukukunu eksiksiz haya- veya resullerin varlığını ila ahir hangisini bütün öteki rükünleriyle temas haline
tına geçirmiş olsa bile iman etmedikçe aradan çıkartırsan çıkar, geriye kalan rü- getirir.
ona Müslüman dememiz mümkün künlerin tümü aynı anda abese irca olur.
olmaz. Peygamber (sav) gündelik hayatı-
Bu durumdan ikinci bir sonuç orta- mızda ne kadar yer tutuyor veya bir
Demek ki, aslolan imandır. ya çıkar: herhangi bir rüknü kendine yer tutuyor mu? Melekler hayatımızda
İslam’ın hukukunu öğrenmenin bir rehber edinirsen edin, diğer bütün rü- ne kadar yer tutuyor? Kitap veya ahiret
öğreticiyi gerektirdiği gerçeğine sanırım künleri de kendine rehber ittihat etmiş günü, hayrın ve şerrin Allah’tan geldiği
kimse karşı koymaz. olursun. inancı gündelik hayatımızda ne kadar
Peki ya imanın rükünlerini, yani amen- yer tutuyor ve biz bunun ne kadar
tüyü öğrenmenin bir öğreticiye ihtiyaç Ancak bu rükünlerin hayata geçiril- farkındayız?
hissettirip ettirmediği hususu?.. mesinde rehbere ihtiyaç olduğu gibi,
İmanın rükünlerinin bir bilgi ola- her rehberin de kendine göre yöntem Tasavvuf adı verilen yaşantı biçiminin
rak bilinmesi ile o rükünlerin hayata farklılıkları bulunabilir. özü işbu rabıta olayından, yani amen-
geçirilmesi durumu birbirinden farklı iki tünün rükünlerini (veya o rükünlerden
alanı işaret eder. Bu rükünlere inanma- Amentünün rükünlerini hayatımıza herhangi birini) gündelik hayatımızda
dan da onlar hakkında bilgi edinmek geçirmenin adına tasavvuf diyorsak, yaşamaktan, onu tabiat haline getir-
mümkündür. Tıpkı İslam’a inanmadan onun farklı yöntemlerine de farklı yollar mekten ibaret bir halin adıdır.
onun hukukunu uygulamanın mümkün (tarik veya çoğul olarak tarikat) diyebi-
olması gibi... liriz. Özetle şunu söylemiş olduk: İslam’ın
Hukuku öğrenmek için nasıl bir iki kanadından biri onun hukuku ise di-
öğreticiye ihtiyaç duyuluyorsa, imanın Bazı tarikatlarda ‘rabıta’ adıyla anılan ğer kanat da amentünün (yani imanın)
rükünlerini hayata geçirebilmek için de süreç, işte, amentünün rükünlerinden rükünleridir. İslam, bu iki kanatla uçmak
bir öğreticiye, bir rehbere ihtiyaç vardır. herhangi birinin gündelik hayata geçi- suretiyle hayata geçirilmiş olur. Biri
Amentünün her bir rüknü diğerleriyle rilmesi durumudur. Allahın Resulü’ne olmadan öteki tek başına işe yaramaz.
enteraktif biçimde bağlantılıdır. Bu, şu veya onun halifesi mesabesinde olan bir İkisinin aynı anda yürürlükte bulunması
rehbere rabıta etmek; onun marifetiyle gerekmektedir.
Resulullah’a rabıta anlamına gelir. Bu ne
demek? Olay, tümüyle mistik veya me-
Mayıs 2013 Dosta Doğru | 5