Page 13 - Dosta Doğru Dergisi 4. Sayı
P. 13

eniyetimizin Kilit Taşı

                                                  Yrd. Doç Dr. Mehmet GAYRETLİ

“Ne mutlu bu kutlu yolda yürüyenlere, yürüme
    gayretinde olanlara; Çünkü bu dini, bu
    medeniyeti en güzel onlar temsil ediyor.”

   Kilit taşını duydunuz mu hiç? Eski mimari-       mi değerlere bağlılığını gösteren bütün davra-
de kemerli, kubbeli yapılarda kullanılırdı. Ke-     nışları kapsayacak kadar geniş bir mahiyet arz
merin veya kubbenin en tepesine konan ve di-        eder. Daha çok maddi yardımlaşma olarak an-
ğer taşların da birbirine tutunmasını sağlayan      laşılmış bu kavram, Hz. Peygamber (SAV)’in
bir taş. Düştüğünde geriye ne kubbe kalıyor         ifadelerinde çok daha geniş bir anlam zenginli-
ne de kemer. Bizim medeniyetimizin kilit taşı,      ği taşır. Bir mümin kardeşine iyiliği tavsiye et-
taşlarından biri diğergamlığıdır. Bu özellik öy-    mesi, gülümsemesi, hatta başkasına zarar ver-
lesine temel bir niteliktir ki bunu çıkardığınız-   memesi dahi bir sadaka olarak tanımlanmıştır.
da geriye İslam diye bir şey kalmaz. Kur’ân ve      İslam’ın beş temel esasından biri olan Zekatın
sünnette bunun adı bazen infak, bazen sadaka,       Kur’ân’daki bir diğer adıdır sadaka. Çünkü
bazen ihsan, bazen de îsârdır.                      Kur’ân’da ve sünnette sadaka olarak tanımla-
                                                    nan davranışlar, kişinin imanını tasdik eden ve
   Kur’ân’ın ikinci süresi olan Bakara’nın ilk      İslam’ın yüce esaslarına bağlılığı ortaya koyan
ayetinde, Kitabullah’ın muttakilere bir hidayet     davranışlardır. Bu sebeple sadaka deyip geç-
vesilesi olacağı ifade edildikten sonra ikinci      memek lazım. İmanın ve İslamın özünü teşkil
ayetinde muttakilerin temel nitelikleri sayılır.    ediyor.
Buna göre alemlerin Rabbi muttakiler için üç
temel vasıf sayar: gayba iman etmek, namazı            İslam medeniyetinin diğergamlığını ifade
dosdoğru kılmak, kendilerine bahşedilen rı-         eden bir diğer güzel kelime de ihsandır. Aslın-
zıklardan infak etmek. Demek ki infak etmek         da sözlük anlamı bir şeyi güzel yapmaktır. Gü-
takvanın temel unsurudur. İnfak kavramına           nümüz Türkçesinde “güzellik yapmak” ifadesi-
atfedilen bu büyük önemin yanında özellikle         ne çok yakın. Bu kavram da günümüzde her
hadislerde geçen kapsamı da dikkat çekicidir.       ne kadar başkasına iyilik yapmak manasında
Bir kişinin, bırakın başkasını, eşine kendi eliyle  anlaşılsa da Kur’ân ve sünnetin buna yüklediği
sunduğu bir lokma bile, infak olarak değerlen-      manalar çok zengin ve dikkat çekicidir. Kasas
dirilmektedir.                                      (28) Sure’sinin 77. Ayetinde “Allah’ın sana ver-
                                                    diklerinde ahiret yurdunu ara. Dünyadan na-
   Günümüzde içi boşaltılmış, anlamsızlaştı-        sibini unutma ve Allah’ın sana ihsan ettiği gibi
rılmış hatta aşağılanmış bir diğer kelime olan      sen de ihsan et...” buyuruluyor ve daha pek çok
sadaka, esasen İslam’ın en temel kavramların-       ayette “Allah muhsinleri yani ihsan edenleri se-
dan biridir. Sözlük anlamı itibariyle doğruluk      ver.” deniliyor. Hz. Peygamber (SAV)’in ifade-
manasındaki sıdk ve bağlılık manasındaki sa-        sinde ihsan daha farklı bir mahiyet kazanıyor.
dakat kelimeleriyle aynı kökten gelen bu güzel      Meşhur Cibril hadisinde kendisine “İhsan ne-
kelime, kişinin imanının samimiyetini ve isla-
dosta doğru 12 | şubat 2014
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18