Page 21 - Dosta Doğru Dergisi 4. Sayı
P. 21
k ve Edep
candan ve gönülden sevme manalarındaki aş- Cenab-ı Allah’a muhabbet duyan, onsuz yaşa-
kın, aşk- ı ilahî, aşk-ı lahuti, aşk-ı hakiki, aşk-ı mayı haram bilen ve Allah’tan gelen celal veya
manevi, muhabbetullah gibi deyimlerle söy- cemal tecellileri arasında bir fark görmeden
lenen şekilleriyle kemalli hâli anlatılır. Allah kudret, hikmet, kahır, kemal tecellilerinden
aşkını ifade eden kelamlar bunlardır. Gerçek her birini cana minnet bilen ve bu halleri Al-
aşık, yaratana âşık olandır. Can ve gönülden lah’ın ihsanı sayan, her hâl tecellisinden zevk
dosta doğru 20 | şubat 2014 duyan kişilerdendir.
Aşkın niyeti Allah’tır. Allah’a ulaşanlar an-
cak âşıklardan olanlardır. Aşıklar canlarıyla
cömertlik yapanlar, yani canlarını Allah’a feda
edenlerdir. Âşıklar ölmekle hayata ulaşanlar-
dır. Âşıklar şehit olarak ölürler. Kulu Mevlasına
ulaştıran aşktır. Allah’ın kulundan razı olması
için, kulun Mevlaya aşık olması gerekmektedir.
Âşk ilk görüntü ve ilk sıfat olduğundan, kai-
natın sebebi ve bütün mahlukatın aslıdır. Âşk
sıfatı Hakk’ın zatına bağlı, diğer bütün sıfatlar
ise aşk sıfatına bağlı ve ona muhtaçtır. Kainat-
taki her yaratık âşk’a yabancı değildir. Âşk bir
ise de anlayış çeşitliğinden sevgililer farklıdır.
Muhabbetin varacağı yer aşktır. Hakk’a âşık
olmak, lezzetleri terk edip zahmetlere katlan-
maktır. Aşk yakıcı bir ateştir. Aşk ihtiyari irade
üzerine maşuka meylin galip gelmesidir. Pak
ve saf aşk Allah’ın sıfatıdır. Aşk olmasa felekle-
rin hareketi olmaz. Şair,
Ölmez imiş aşık canı, hiç çürümez imiş teni,
Âşk her kimi kıldı fâni, ona zeval vermezimiş.
buyurmaktadır. Ahmet Kuddusi (K.S.), “İn-
san bal ve şekerden doyar, usanır fakat aşktan
usanmaz. Aşkın bir cezbesi bin yıl ibadetten
daha güzeldir.” buyurur. Aşk edeple, zikirle hâ-
sıl olur. Aşk Belh padişahını çöllere düşürür.
Aşk başımızın tacıdır. Mümini muhlis eden
aşktır. Masivadan geçmenin yolu aşktan geçer.
Pervane misali yar için varını yoğunu feda edip
ateşte yanmaktır aşk.
Eşrefoğlu Rumi (K.S.),
Zahidin yolu dolamaçtır ırâk
Abidin yolu teabi ile firâk
Aşıkın yolu yakın hem doğrudur
Vasl-ı mâşûk aşıka olur durak