Page 18 - Dosta Doğru Dergisi 4. Sayı
P. 18

mil bulunanızdır; mealindeki hadis-i şerifde      memek, herkesi hali ile hoş görüp, Hâlıkı’nın
bunu ifade etmektedir. Yine Peygamberimiz           hatırı için, mahlukata merhamet edip, sevmek-
(S.A.V):“Ben ancak güzel ahlak’ı ve güzel adabı     tir. Dünyanın geçici zevklerine aldanmamak
tamamlamak için gönderildim.” buyuruyor.            ve Marifetullah’ı tahsil etmektir. Edep insan
                                                    için mutlak bir fazilet kaynağıdır.
   Edep; akıllılık, usluluk, hal ve tavrın, nefsin
iyiliği, terbiyeli manasına da gelir. Tasavvufta,      Hz. Mevlana; “Eğer, Adem oğlunun edepten
hatanın her çeşidinden korunmaya sebep olan         nasibi yoksa, insan değildir. İnsan ile hayvan
şeyi bilmektir. Meşâyih lisanında edepten mu-       arasında fark, edep’ tir. Gözünü aç da bütün
rat, bazen şeriat edebi, bazen hizmet edebi, ba-    Kelamullaha, Kur’ an ayetlerine bak, bütün ma-
zen de Hak edebidir. Bunlar; şeriatın usulünü       nayı, Kur’an-ı edepten ibaret göreceksin. Edep-
bilip yapmak, mübalağa ile hizmet görüp fani        sizlik ve küstahlıktan güneş tutulmuş, şeytan,
olmak, kul için lazım olan ile Hak için gerekeni    cür ‘et ve terbiyesizliğinden dergahı ilahiden
bilmektir şeklinde izah edilebilir.                 kovulmuştur. Edepsiz kimse, yalnız kendini re-
                                                    zil ve perişan etmez, belki cümle alemi fesada
   Edep, güzel terbiye, iyi huylarla bezenmek-      verir, sefalet ateşine yakar.” buyurmaktadır.
le beraber, utanılacak hata ve ayıplardan insa-
nı koruyan bir melekedir. Hz. Mevlana; “Edep           İslâm’da; Edep hususunda din büyükleri-
’ten felek nur olmuştur. Edep ile melek, bütün      miz buyurmuşlardır ki; ilim ve bilginin ulviye-
ayıp ve noksanlardan masum ve pak kalmıştır”        ti edeple bilinir. Amel, bilgi ve irfanla kabule
diye işaret etmektedir.                             şayan olur. İnsan güzel amelleriyle dünya ve
                                                    ahiret muradına nail olur. Ulu kişi, arif bir in-
   Tasavvuf nezdinde edep; Nefsi zahir ve ba-       san, Rabb’ine karşı edebini bıraktı mı mutlaka
tında edeplendirmektir. Kendini yüksek gör-
                                                                            şubat 2014 17 | dosta doğru
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23