Page 19 - Dosta Doğru Dergisi 1. Sayı
P. 19
l hasan harakani (ks) türbesi
Büyük şeyhlerimizden âlim imam, iyi kulak vermelidir. Eğer daha işin tenbih ve ihtardır. Meselâ Hızır -
rabbâni ârif, Ebû Ya’küb Yusuf bin Ey- başında iken kafamızdakilere uyma- aleyhisselâm - oracıkta gördükleri
yub bin Yusuf el-Hemedânî -kuddise yan bazı mâlümattan dolayı edebi yıkık duvarı hemen yükseltiveriyor.
sırruh- Hazretleri buyurmuşlardır ki: terkeder, itiraz belâsına tutulursa, Bunda, yetimlerin mallarının muha-
yaygıdan atılır ve kapı dışarı edilir.» fazası hikmetinin gizli olduğu Hızır
«Basiret ilminin’ de bîr kanunu ve aleyhisselâm’ın izahıyla sonradan
kaidesi vardır. Her ilmin bir mertebe- İmam Gazzâlî diyor ki: anlaşılıyor. Yetim mallarının muha-
si ve hududu vardır. İlimlerin du- «Cenâb-ı Hak Teâlâ Hazretlerini, fazası Hızır aleyhisselâm - kadar ora-
rumlarına göre, meselâ bir denizin sıfatlarını ve fiillerini ve Hazret-i daki her bir mü’minm de vazifesidir.
ortası da, sâhil de bulunduğu gibi Rubûbiyetini mârifet hâlinde bilmek Oradakiler bu sırdan anlamadıkları
onların da ortası, derinliği ve sahili, Allah’ı bilmektir ki bizzat ve doğ- için o vazife Hızır’a kalıyor. Hızır’ın
yani sınırı vardır. Ayrıca her sahil de rudan doğruya matlûbdur. Ondan bir hareketi ise kimine göre bir sır,
kendine göre ayrı özellikler taşır. başka olanlara ait ilimleri bilmek kimine göre bir hikmettir.»
Fakat cevher denizin dibindedir de Allah’ı bilmeye yardımcı olduğu
ve bakîdir, her zaman cevherdir. için matlûbdur. Bir kimse yeryüzün- Sahih-i Buhâri de, «Bir âlime
Ama çörçöp dışarı çıkmıştır ve pek deki bütün ilimleri öğrense, bütün “insanların hangisi en âlimdir,” diye
çok-! tur. Denizin dibi çok tenha sıfâtları bellese, fakat ehlinden sorulduğunda ilmi Allah’a nisbet et-
ve sakindir. Cevherin talibi de az öğrenilmesi gerekenleri öğrenme- mesinin müstehab’olduğu* bâbında
olur. Denizin içinde hem mükâşefe se, bir mürşid-i kâmilin terbiyesine Übeyye ibn Kâ’b - radıyalîahu anha
ilimleri, hem keşif ilmi, hem de diğer girmese, anlayışı sınırlı ve her zaman Cenâb-ı Rasûlullah sallallahu aleyhi
ilimler vardır. Dikkat edersen burada noksan olmaya, yüksek anlayışlar- ve sellem’den rivâyetine göre: Mûsâ
deniz mazmununu kullanmaktan dan mahrum kalmaya mahkûmdur. aleyhisse bir gün israil oğullarına
maksadımız onun içindekileri ve Çünkü rehbersiz yola çıkmıştır, Bu- kıssa anlatıldığı kendisine “İnsanlığın
ifade ettiklerini anlatmaktır. Müder- nun için kendine ömür boyu refakat en alimi kimdir diye sorulduğunda
risler de denizin yolunu öğretirler. edecek arkadaş bulamayacak, onun Musa (as) benim demişti işte bu
Özelliklerinden bahsederler. Onların aklına ve ilmine itimad edilmeyecek- sözden dolayı Hızır (as) yanındakinin
huzurunda oturan talebe söylenen- tir. Böylelerinden yüz çevirmek ve kendisinin olmadığını anlatmıştır.
lere itiraz etmeden dinlemelidir. onlarla meşgul olmamak lâzımdır.
Müderris ledünni ilmin esaslarım Kur’an’da anlatılan Mûsâ ve Hızır
izah edinceye kadar anlatılanlara aleyhimesselâm kıssası ince bir
Mayıs 2013 Dosta Doğru | 17