Page 20 - Dosta Doğru Dergisi 1. Sayı
P. 20
“Tasavvuf
Bilmek Değil,
Tasavvuf Bitmektir”
TEVECCÜH “Tasavvuf Bilmek Değil, Tasavvuf Bitmektir” Burada tutunmak nedir?
SOHBETİ Şeyhim benim sultan imiş Bu batak nedir? Kabız halinde amellerin ağır
Haktan bize ihsan imiş gelmesi. O ağırlık zamanında“Aman Yâ rabbî”,
18 | Dosta Doğru Can derdine derman imiş “Ya Hazreti Pîr”demek lazım. Allah’a yalvarmak,
Demek ki şükür nimetimizi arttıracak. Resulullah’a yalvarmak, mürşide yalvarmak fark
Fikir bizi tarik-i müstakimden kaydırmayacak. etmez. Çünkü Cenabı Hak“Habibim seni seven
Tarik-i müstakim; Allah’a giden sağlam, beni sever, seni bilen beni bilir, seni bulan beni
Ebedî yoldan kaydırmayacak. Yani fikir deyince bulur, seni gören beni görür; seni sevmeyen beni
her sözümüzü Kitap’a, sünnete uygun yap. sevemez, seni bilmeyen beni bilemez, 516 Gül-
Bilmiyorsan Kitap’ı, sünneti bir düşün. Mürşidin- den Bülbüllere seni görmeyen beni göremez, seni
de görmüşsünse konuş, mürşidinde görmüşsen bulamayan beni bulamaz.”“Allah’ı seviyorsanız
işle, görmemişsen işleme; mürşidinden öğren. bana tâbî olun”1, buyurmuş.
Ona uymaya bak. Her hareketini, her sözünü ona Öyleyse:“Kulum beni sev, sevdiklerimi
benzetmeye çalış. Eğer öyle her aklına geleni sev, kullarıma sevdir.”diye, buyrulmuş. Bu da
yapmış olursan yanlış yaparsın. Fikir denilince, meşayihe işarettir. O dal meşayihtir. O dala
fikir bizi düşündürür. Niye istişare sünnet olmuş? sarıldıysan kurtuldun. O eteğe sarıldıysan
Hâlbuki bak, istihare var, istişare var. Bugün isti- kurtuldun. Muallâkta kalırsan, kurtulamazsın. Bir
hare yapıyorlar. Bizde istiharedense sağlam olan mürşidi olmayan muallâktadır. Mürşidi olan ona
istişaredir. İstihare aldatır insanı, yanlış yorum yaslanmıştır. Mürşit aslında bir dağdır. İnsanoğlu
yapabilir; ama istişare sağlamdır. Sünnet olan bir dağa yaslanırsa, kurtulur. Evet, rüyada dağı
istişaredir. Evet, bize ne lazım? Şükür, fikir, zikir. gören bir insan mürşidinin velâyetini görüyor.
Şükür nimeti arttırır. Dağı görmüşse mürşidinin velâyetini, manevi
Fikir bizi tarik-i müstakim, doğru ve sağlam yüzünü, cesedini görüyor Evet efendim! İşte bizim
yoldan kaydırmaz. bu teveccühümüz büyük ameldir.
Zikir de bizi Allah’a yaklaştıracak zikirdir. Bu amel ne istiyor?
Bir insan ne kadar zikir yapabiliyorsa, Allah’a o Burada belki teveccühe katışmamış olanlar
kadar yaklaşabiliyor. Ne kadar Allah’ı unutuyorsa, var, belki hiç teveccüh görmemişlerdir. Demek ki
o kadar da Allah’tan uzaklaşır. teveccühün büyük bir amel olduğunu bilmemiz
Evet demek ki burada kabız hali, basıt hali için, bir defa ömründe bizim tarikatımızda ders
diyoruz. Kabız halinde bizim buradaki sa’yımız, alana bir defa teveccüh görmek de şartmış. Fakat
kabız halinden kurtulmamız demek. Mesela ondan sonra senede bir defa teveccühe katılmak
şimdi düştünüz çamura, çıkmak istiyorsun, da onun yararı için, faydası içindir.
çıkamıyorsun, batıyorsun. O bataklığın içinde Katılmazsa zararlıdır, katılırsa yararlıdır. Yararı
tutunacak bir delik, tutunacak bir şey bulduktan ne, zararı ne?
sonra çıkarsın; tutmasan çıkamıyorsun. Yararı; teveccüh insanın kalbinin fırçasıdır. Bir
Mayıs 2013