Page 14 - Dosta Doğru Dergisi 7. Sayı
P. 14
“SSabaıdrakvae t” Fakir Hadim
Sabır; acı, yoksulluk, haksızlık gibi Belalara sabretmek, kurtuluşa sebeptir. lerden niceleri Allah yolunda kendilerine
üzücü durumlar karşısında ses Allahü Teâlâ buyuruyor ki; “(Ey Pey- dokunan elem, ıstırap ve sıkıntılara karşı
çıkarmadan onların geçmesini gamber!) Peygamberlerden azim (yüksek sabretmişlerdir. Bu yüzden bir gevşek-
bekleme erdemidir. Sabır, acı şeyi yüzünü irade ve dayanma gücü) sahiplerinin likte göstermeyip bütün imkânlarıyla
ekşitmeden içmektir. Yani, şikâyet ve sabrettiği gibi sabret. Onlara (inecek az- mücadelelerini sürdürmüşlerdir. Allah
feryatta bulunmadan, hoşnutsuzluk aba) acele etme. Onlar, vaad olundukları ise hep onlarla beraber olmuş onlara en
göstermeden, gelen belaya katlanmaktır. şeyi görecekleri gün sanki gündüzden bir yüksek mükâfatları hazırlamıştır. Onun
Sabır, muhalefetten sakınmak belaların saat kadar kalmış gibi olacaklar. Bu ye- için dünyada da, ahrette de huzur, saadet,
acılığını yudum yudum tadarken, sakin terli bir tebliğdir! Allah yolundan çıkmış başarı ve mutluluğun mayası ve yolu,
olmak, geçimde fakirlik baş gösterince suçlu günahkâr bir milletten başkası mı iman ile sabırdır denilmiştir.
zengin görünmektir. yok edilir.” [Ahkaf 35]
Kur’an-ı Kerim de; “Andolsun ki, Biz “Ey iman edenler sabredin ve dayanıklı
sizi biraz korku, açlık ve bir parça mallar- Bir farzı yapmak veya bir günahtan olma yarışında (düşmanlarınızı) geçin;
dan, canlardan ve ürünlerden eksiltme- kaçınmak ancak sabırla elde edilir. düşmana karşı hazır vaziyette durun ve
kle imtihan edeceğiz. Sabır gösterenleri Peygamber Efendimize (S.A.V.); “İman Allah’tan (üstün saygı duyarak) korkun
müjdele.” [Bakara Suresi, 155] buyrul- nedir?” diye sorulduğunda, “Sabırdır” ki, kurtuluşa erişesiniz.” Kur’an bu ayetle;
maktadır. buyurmuştur. Sabrın büyüklüğü ve fazileti Din ve onun getirdiği buyrukları kabul
Sabır; olacak veya ge- edip uygulamakta sabırlı olun, çünkü
lecek bir şeyi telaş gös- sebebiyle Kur’an-ı Kerimde birçok dindarlık ancak sabır ile gerçekleşir.
termeden bekleme yerde sabır ve sabreden- Savaşta Allah düşmanlarına karşı dayan-
sanatıdır. Sabır lere verilecek sevap- makta yarışın, savaşın şiddetine karşı
bela gelince lar bildiriliyor. birbirinize sabrı tavsiye edin. Atlarınızla
güzel edeple AllahüTeala (savaş araçlarınızla) saf bağlayıp tam bir
durmak, buyuruyor ahenk, irtibat ve haberleşme düzen ve
şikâyetsiz ki; “Sabır düzeyinde olun. Allah düşmanlarının
olmak, belada ve namaz saldırısını önlemek için nöbet bekle-
fani, yok ile (Al- yin. Bir namazdan sonra diğer namazı
olmaktır. lah’tan) bekleyin. Emrini sunuyor. “Sabredenlerin
Cenab-ı Al- yardım mükâfatını, yapmakta olduklarının daha
lah; “ve üzerine isteyin. güzeli ile vereceğiz.” [Nahl 96]“Sabreden-
yalandan kan Gerçi bu, lere, mükâfatları hesapsız verilir.” [Zümer
(sürülmüş) olan Allah’a 10]
gömleğini getirdiler. kavuşa-
“Hayır” dedi. Nefsiniz, caklarına “Eyyub’u, (mal ve canına gelen musibet-
sizi yanıltıp (böyle) bir ve ancak ona lere) sabredici bulduk. O ne güzel kuldu,
işe sürüklemiş. Bundan sonra döneceklerine hep Allah’a yönelir, O na sığınırdı.” [Sad
(bana düşen) güzel bir sabırdır. Sizin bu kesin bilgi (ve 44]
düzüp-uydurduklarınıza karşı (kendis- inanç) edinen saygılı
inden) yardım istenecek olan Allah’tır.” kimselerden başkasına ağır Sabrın fazileti o kadar büyüktür ki, Al-
[Yusuf Suresi, 18] buyurmaktadır. Üzücü lahü Teala, sabrı çok aziz eyledi. Herkes
olaylar karşısında güzelce bir sabır, Al- ve sıkıcıdır.“ Burada önce sabır, sonra sabır nimetine kavuşamaz.
lah’a yakın olmanın en güzel ölçüsüdür. namazdan bahsedilmesi çok anlamlıdır.
Hayatımız olaylarla doludur. Sevindi- Çünkü ibadet de, din işleri de, dünya Hadis-i şeriflerde buyruldu ki; “Ken-
rici olduğu kadar üzücüdür de. Yakup işleri de sabır isteyen şeylerdir. Allah’a dini sabra zorlayan başarır. İmanın yarısı
Peygamber’in tam bir tevekkül içinde karşı derin saygı duyanlara bu ikisi sabır, diğer yarısı da şükürdür. Aşkını
sabretmesi, onu Hz. Yusuf ’a ummadığı (sabır-namaz) ağır gelmez. Çünkü ruhun gizleyip, namusunu koruyarak sabreden
bir ihtişamla kavuşturmuştur. Sabır, afiyet gelişmesi ve gıda alması bunlara bağlıdır. cennete girer. Oruç sabrın, sabır da,
gibi bela ile de arkadaş ve dost olmak Sabır ve namaz, insanı olaylar karşısın- imanın yarısıdır. Bozuk bir işi düzelte-
onunla bulunmaktır. Her sıkıntıdan da dimdik ayakta tutan iki manevi mezseniz sabredin! Allahü Teala onu
sonra mutlak bir ferahlık ve genişlik dayanaktır. Kendini samimi bir iman ve düzeltir. Allah’ın yardımı, kulun sabrı
vardır, yeter ki kul sabretmesini bilsin. umutla, bu iki dayanağa verip, Allah’a ile beraberdir. En hayırlı vasıta sabırdır.
Sabretmek kurtuluşa, başarıya sebep yönelen kimse, Allah ile beraber olma İbadetin başı sabırdır.”
olan güzel huydur. Sabır, Peygamberlerin bahtiyarlığına erişir. Başarının sırrı bu iki
hasletlerindendir. Bunun için atalarımız; manevi desteğin altında gizlenmiştir. O halde belaların nimet olması, o belaya
“Sabır, acı ise de meyvesi tatlıdır, sabır sabretmeye ve Allahü Tealanın gön-
selamettir, sabırla koruk helva olur.” “Peygamberlerden nicelerinin mai- derdiği kazaya razı olmaya bağlıdır. Bela
buyurmuşlardır. yetlerindeki birçok Allah dostları gelince feryat eden, önüne gelene Rabbini
savaştılar da Allah yolunda kendilerine şikâyet eden, nimetten mahrum kalır,
dokunan elem ve sıkıntılardan dolayı azaba layık olur. Belaya sabır peygamber-
gevşemediler, zaaf göstermediler, boyun lerin hasletlerindendir.
eğmediler, Allah sabredenleri sever.” Ge-
lip geçen peygamberlere uyan mücahit- Şakik-i Belhi Hazretleri (k.s.) buyurmak-
tadır ki; Sıkıntıya sabrın mükâfatını bilen,
sıkıntılardan kurtulmaya heves bile etmez.
dosta doğru - şubat 2015 13