Page 16 - Dosta Doğru Dergisi 8. Sayı
P. 16

•Ebü’l-Hasan Şâzelî-Şâzeliyye                        15
            •Hacı Bayrâm Velî-Bayramiyye
            •Hacı Bektâş Veli- Bektaşîyye
            •İbrâhim Desûki-Desûkıyye
            •Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî-Mevleviyye
            •Muhammed Cezulî- Cezuliyye
            •Muînüddin Hasan Çiştî-Çiştiyye
            •Necmeddîn-i Kübrâ-Kübreviyye
            •Ömer Halvetî-Halvetiyye
            •Sa‘adeddin Cebâvî-Sadiyye
            •Safiyüddin Erdebilî-Safevîyye
            •Şehâbeddin Sühreverdî-Sühreverdiyye
            İsimleri zikredilen bu tarikat kurucuları,
            yeni bir teşekkül kurma iddiasıyla hareket
            etmemişler, sûfî fikirleri yeni bir yorum ile
            disiplinize etmişler, mürşitlerin ve mürit-
            lerin yapacakları işleri, (virdleri) vitirleri,
            adap ve erkânı düzenlemişlerdir. Böylece
            tasavvuf kurumsallaştırılmış ve Onların
            bu düzenini benimseyenler, inancına,
            fikirlerine, meşrebine, uygun bulanlar,
            “kurucu mürşidi” takip ve taklit ederek
            tarikatleri oluşturmuşlardır.

              KAYNAKLAR
              1) M. Esad Coşan, Başmakaleler-1 İslâm Dergisi,
              İstanbul 2013
              2) E. Cebecioğlu, M. Askar, V. Göktaş, H. Yaman,
              Tasavvuf Tarihi, Ankara 2013
              3) Hayrani Altıntaş, Tasavvuf Tarihi, Ankara 1986
              4) Osman Türer, Ana Hatlarıyla Tasavvuf Tarihi,
              İstanbul 2013
              5) Reşat Öngören, “Tasavvuf ”, Türkiye Diyanet
              Vakfı İslâm Ansiklopedisi, İst. 2011, c: 40.

Dosta Doğru - Ağustos - 2015
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21